Kuntavaalit
Äänioikeuden käyttäminen kuntavaaleissa on kunnan jäsenen tärkein
vaikuttamistapa. Neljän vuoden välein järjestettävissä
kuntavaaleissa valitaan jäsenet kaupunginvaltuustoon, joka
puolestaan valitsee jäsenet kaupunginhallitukseen ja lautakuntiin.
Kaupunginvaltuusto päättää kaupungin taloudesta ja toiminnan
laajuudesta. Kaupunginhallitus puolestaan vastaa hallinnosta ja talouden
hoidosta sekä valtuuston päätösten valmistelusta ja täytäntöönpanosta.
Äänioikeus kuntavaaleissa on kaikilla viimeistään vaalipäivänä 18
vuotta täyttäneillä kuntalaisilla. Äänioikeus on myös kunnassa asuvalla
muun Euroopan unionin jäsenvaltion, Islannin ja Norjan kansalaisella ja
vähintään kaksi vuotta Suomessa asuneella muulla ulkomaalaisella.
Ehdokkuudesta kiinnostuneet voivat asettua ehdolle kuntavaaleissa
ottamalla yhteyttä paikkakunnalla toimivien poliittisten puolueiden
paikallisosastoihin tai sitoutumattomiin ryhmiin.
Päätöksenteon julkisuus
Vaikuttamisen edellytyksenä on tiedon saaminen nykytilanteesta. Kuntien
päätökset ovat pääosin julkisia. Valtuuston kokouksia voi kuka hyvänsä
tulla seuraamaan paikan päälle. Muiden toimielinten kokoukset ovat
suljettuja, mutta päätökset perusteluineen tulevat kuitenkin julkisiksi.
Kaupunginvaltuuston ja -hallituksen sekä lautakuntien esityslistat ja
pöytäkirjat pidetään nähtävinä kaupungin internet-sivuilla.
Kaupungintalon aulassa on myös virallinen ilmoitustaulu, josta löytyvät
kuulutukset mm. nähtävänä olevista kaavaehdotuksista tai
katusuunnitelmista. Internetin luonteesta johtuen kaikkia yksityistä
kansalaista koskevia päätöksiä ei välttämättä julkaista nettisivuilla,
vaikka ne sinänsä olisivat julkisiakin. Kokonaan salassapidettäviä ovat
esim. yksilöä koskevat päätökset sosiaalipalveluissa ja
terveydenhuollossa.
Kunnan tiedottamisvelvollisuus
Julkisuusperiaatteen lisäksi kaupungin on Kuntalain mukaan myös
aktiivisesti tiedotettava kunnassa vireillä olevista asioista. Myös
hallintolain mukaan on sellaisista valmisteilla olevista asioista,
joilla on huomattavaa vaikutusta laajalla alueella tai lukuisten
henkilöiden oloihin, ilmoitettava julkisesti. Lähiaikoina
vireilletulevista kaava-asioista on maankäyttö- ja rakennuslain mukaan
laadittava vuosittain kaavoituskatsaus. Kaavoitusmenettelyssä laaditaan
jo varhaisessa vaiheessa suunnitelma osallistumis- ja
vuorovaikutusmenettelystä. Kaavaluonnokset ja -ehdotukset pidetään ennen
päätöksentekoa yleisesti nähtävänä ja niistä voidaan jättää
huomautuksia.
Aloiteoikeus
Kunnan jäsenellä on Kuntalain nojalla oikeus tehdä kunnalle aloitteita
sen toimintaa koskevissa asioissa, esimerkiksi jonkin epäkohdan
poistamiseksi tai uuden palvelumuodon käynnistämiseksi. Asianosaisen
omassa asiassaan tekemä hakemus, joka koskee esimerkiksi lupaa, etuutta
tai avustusta, ei ole aloite. Kiuruveden kaupunki on ottanut 28.10.2013
käyttöön Oikeusministeriön tuottaman ja ylläpitämän
kuntalaisaloite.fi-palvelun. Aloitteet lähetetään osoitteella Kiuruveden kaupunginhallitus, PL 28,
74701 Kiuruvesi. Aloitteet kirjataan keskushallinnossa ja jaetaan sieltä
eteenpäin valmistelijoille. Aloitteen tekeminen sähköpostitse on myös
mahdollista mikäli lähettäjästä ei ole epäselvyyttä. Sähköpostitse
lähetetystä aloitteessakin pitää olla aloitteentekijän nimi ja
yhteystiedot. Aloitteet lähetetään osoitteeseen
kaupunginhallitus(at)kiuruvesi.fi Aloitteiden käsittelyaika vaihtelee.
Valtuusto päättää vuosittain, onko aloite katsottava loppuun
käsitellyksi vai onko asian valmistelua vielä syytä jatkaa. Sellaiset
aloitteet, joiden allekirjoittajina on vähintään 2% kaupungin
äänioikeutetuista asukkaista, on lain mukaan kuitenkin otettava
valtuuston käsiteltäväksi viimeistään kuuden kuukauden kuluessa
aloitteen tekemisestä. Aloitteiden käsittelyvaiheista ja toimenpiteistä
ilmoitetaan aloitteen tekijälle.
Suorat yhteydenotot
Moneen asiaan saa nopeimmin selvyyden ottamalla suoraan yhteyttä
kyseisestä palvelusta vastaavaan viranhaltijaan. Tarvittavat
yhteystiedot löytyvät kaupungin kotisivuilta tai kaupungin neuvonnasta
numerosta 040 670 7097. Henkilöstön sähköpostiosoitteet ovat
muotoa etunimi.sukunimi@kiuruvesi.fi . Kaupunginvaltuuston jäsenten
yhteystiedot löytyvät
täältä.
Kansanäänestys
Valtuusto
voi päättää, että kunnalle kuuluvasta asiasta toimitetaan neuvoa-antava
kansanäänestys. Kansanäänestysaloitteen voi tehdä vähintään viisi
prosenttia
äänioikeutetuista kaupungin asukkaista. Aloitteen tekijöiden
allekirjoitusten alle on selvästi merkittävä nimi, ammatti
tai toimi ja
osoite. Valtuusto voi aloitteen perusteella vapaasti
harkita,
järjestetäänkö äänestys vai ei.
Vireillepano omassa asiassa
Jokainen voi omassa asiassaan lähestyä kaupungin päätöksentekoelimiä,
mikäli asia vain kuuluu niiden päätösvaltaan. Kuntalaisen ei tarvitse
itse tuntea kaupungin organisaatiota. Jos ei ole varmuutta, kuuluuko
asia esim. kaupunginhallituksen, teknisen lautakunnan vai
ympäristölautakunnan toimivaltaan, kirjeen voi aivan hyvin osoittaa
kaupunginhallitukselle ja se ohjataan siihen toimielimeen, jolla on
asiassa päätösvalta. Asia toimii myös päinvastoin: Vaikka osoittaisi
kirjeen kaupunginhallitukselle, asia ei tule hallituksen käsiteltäväksi,
mikäli päätösvalta asiassa kuuluu lautakunnalle. Kirjeet on varminta
lähettää toimielimen nimellä. Silloin ne merkitään keskushallinnossa
virallisesti saapuneiksi ja niiden kulkua pystytään seuraamaan.
Yksittäisen viranhaltijan nimellä kannattaa lähettää vain sellaista
postia, josta on ko. henkilön kanssa etukäteen sovittu. Hallintoasioita
ei pääsääntöisesti voi ratkaista kuulematta asianosaista eli henkilöä,
jonka etuun, velvollisuuteen tai oikeuteen ratkaisu voi vaikuttaa.
Muutoksenhakuoikeus
Useimpiin kaupungin toimielinten ja viranhaltijoiden tekemiin päätöksiin
voidaan hakea muutosta. Valitusviranomainen, määräajat ja muut
muutoksenhakuohjeet selviävät päätökseen liitetystä valitusosoituksesta. Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi
asianosaisen itsensä lisäksi tehdä periaatteessa jokainen kaupungin
jäsen. Viranhaltijan päätöksestä oikaisuvaatimus tehdään sille
toimielimelle, jonka alainen hän on. Lautakunnan päätöksestä
oikaisuvaatimus tehdään lautakunnalle itselleen ja hallituksen
päätöksestä hallitukselle itselleen. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä sekä
tarkoituksenmukaisuus- että laillisuusperusteella. Mikäli
oikaisuvaatimus hylätään, oikaisuvaatimuksen tehnyt voi edelleen tehdä
kunnallisvalituksen lautakunnan tai kaupunginhallituksen päätöksestä.
Valitusviranomainen kunnallisvalituksissa on Kuopion hallinto-oikeus.
Kaupunginvaltuuston päätöksestä oikaisuvaatimusta ei voi tehdä vaan
kunnallisvalitus on sen päätöksissä varsinainen muutoksenhakukeino.
Kunnallisvalituksen voi tehdä vain laillisuusperustein.
Hallinto-oikeuden jälkeen on vielä mahdollista hakea muutosta
Korkeimmalta hallinto-oikeudelta.Erityislainsäädännön mukaisissa
päätöksissä, kuten perusopetusta koskevissa asioissa, kuntalain mukainen
muutoksenhaku ei välttämättä ole mahdollinen. Hallintovalituksen näissä
asioissa voi tehdä ainoastaan asianosainen eli se johon päätös
kohdistuu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös
välittömästi vaikuttaa. Valitusviranomainen on hallintovalituksessakin
useimmiten Itä-Suomen hallinto-oikeus, mutta joissakin asioissa esim.
lääninhallitus tai alueellinen ympäristökeskus.
Hallintokantelu
Hallintokantelu
ei ole muutoksenhakukeino vaan valvovalle viranomaiselle
tehty ilmoitus hallinnollisesta epäkohdasta, virheellisestä
menettelystä tai laiminlyönnistä. Kantelut kaupungin
toiminnasta tehdään Aluehallintovirastolle. Lisäksi kantelu voidaan
tehdä yleisille
lainvalvontaelimille, joita ovat oikeuskansleri ja
eduskunnan
oikeusasiamies. Kantelulla ei voida kumota kantelun kohteena
olevaa
päätöstä, mutta se voi kylläkin johtaa valvovan viranomaisen
huomautuksiin tai menettelytapaohjeisiin.
Yhdistystoiminta
Paikkakunnalla toimivat poliittisten puolueiden paikallisosastot ja
kunnallisvaaleihin osallistuvien sitoutumattomien ryhmien taustana
olevat yhdistykset ovat aktiivisesti politiikkaa seuraavalle
kuntalaiselle luonteva vaikutuskanava, jota kautta voi pyrkiä
päättäjäksi esim. kunnallisiin lautakuntiin. Kylätoimikuntien ja
asukasyhdistykset sekä esim. koulujen vanhempainyhdistykset ovat
kuntalaiselle selkeä tapa vaikuttaa oman asuinympäristönsä asioissa.
Kaupunki jakaa kylätoimikuntien haettavaksi vuosittain
toiminta-avustuksia.