• Suomeksi
  • Svenska
  • In English
  • Po Rysski
  • Deutsch
  • Eesti keeles
- Tekstikoko + Tulosta
Etusivu / Palvelut / Rakentaminen / Sähköinen luvan hakeminen

Sähköinen luvan hakeminen

Rakentamisen lupia voidaan hakea myös valtakunnallisessa Lupapiste -palvelussa. Kiuruveden kaupungissa on käytössä rakentamisen sähköinen Lupapiste-palvelu. Hoida hankkeesi lupa-asiointi verkossa Lupapisteen kautta aina ennakkokyselyistä hankkeen päättymiseen saakka. Voit asioida palvelussa silloin kun se itsellesi parhaiten sopii vuorokauden ympäri ja paikasta riippumatta. Palvelu on selkeä ja helppokäyttöinen ja jokaiseen toimintoon löytyy selkeä ohjeistus ohjelmasta.

Hoida lupa-asiointi verkossa Lupapisteen kautta

Palvelu kokoaa kunnan viranomaisen, rakentajan, suunnittelijan ja muut rakentamisen ammattilaiset ja osapuolet yhteen osoitteeseen ja pitää kaikki hankkeen osapuolet tietoisina hankkeen etenemisestä. Hakemusten käsittely ja lupa-asiointi on sujuvampaa, kun tarvittavat tiedot ovat heti mukana eikä paperisia hakemuksia ja asiakirjoja tarvitse toimittaa erikseen eri toimijoille. Riittää, kun viranomaisen pyytämät asiakirjat liittää Lupapiste-palveluun.

Lupapiste kattaa Kiuruveden kaupungissa rakennus- ja toimenpidelupien sekä toimenpideilmoitusten hakemisen.

Palveluun rekisteröidytään pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella ensimmäisen käyttökerran yhteydessä ja sen käyttö on maksutonta. Luvanhakijaorganisaatiot voivat kuitenkin rekisteröidä käyttöönsä maksullisen Yritystilin sisäistä hankehallintaa varten.

Palvelun toimittaja on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys, Solita Oy, ja se on toteutettu yhteistyössä Ympäristöministeriön kanssa.

Lupapisteen käyttö lyhyesti

1. Rekisteröidy palveluun ensimmäisen käyttökerran yhteydessä ja kirjaudu tämän jälkeen sisään sähköpostiosoitteella sekä luomallasi salasanalla.

2. Valitse ensin hankkeesi sijainti ja päätoimenpide. Tämän jälkeen pääset joko tekemään kyselyn hankkeeseen liittyen tai luomaan lupahakemuksen suoraan aiempien valintojesi pohjalta.

3. Kutsu tarpeelliset tahot mukaan hankkeelle ”Osapuolet”-välilehdeltä. Tarvitset osapuolten kutsuun henkilöiden sähköpostiosoitteet. Kun henkilöt ovat hyväksyneet hankekutsun, voidaan heidän tietonsa valita mukaan hakemukselle ja täten säästytään turhalta näpyttelyltä. Huomiothan, että mikäli hankkeellesi vaaditaan pääsuunnittelija, vastaa hän pääsääntöisesti hankkeen edistämisestä ja viranomaiskommunikaatiosta Lupapisteessä.

4. Tallenna hankkeelle siihen liittyvät tiedot ja dokumentit yhdessä muiden osapuolten kanssa. Kaikki kirjoittamasi tiedot tallentuvat automaattisesti hakemukselle ja voit jatkaa sen täydentämistä sinulle sopivana ajankohtana.

5. Kysy tarvittaessa neuvoa viranomaiselta hankekohtaisen ”Keskustelu”-ikkunan kautta.

6. Jätä hakemus eteenpäin viranomaiselle ”Hakemuksen jättäminen” -välilehdeltä.

 

 

 

Lupapiste logo jpg